Thursday 12 November 2015

JAGA HATI

Bila aku dapat peluang stay  sensorang in a very comfortable room, in a good environment and in cozy ambience, i will also got the chance untuk pikir macam-macam OVERALL. Kadang-kadang berterima kasih gak pada big boss sebab segarang-garang umat pun..tapi bila time out station she will makesure yang aku dapat  facilities terbaik, seolah memang dengan sengaja nak suruh aku lari dari suasana kelaziman. Semua orang tahu kot, being outside (keluar dari kepompong) would refresh us and of course bila kita adapt tempat baru dan mix around with good people will bring to the 'new state of mind'! 



Dalam aku berfikir macam-macam (kononnya) tu, aku belek-belek gak entry lelama..untuk kali ini aku just nak revise post aku titled BOLEH TAK on 23 Oktober lepas. Sengaja aku pilih sebab ada few items yang aku kira forever (agaknya) ongoing walaupun situasi, masa dan suasana perasaan tu berlainan.

Aku pilih bab jaga hati.

Few months ago aku penah hangout ngan kawan lama aku..kawan sekolah yang masih lagi fresh dalam contact list. Seorang yang peramah dan baik hati. A business woman dan punya ramai kawan dari segenap lapisan masyarakat. Still single walaupun age is about to get 40++ BUT NEVER AVAILABLE!! :-D

Bila pertama kali aku tanya mengapa - she proudly answered it like this;

"I had never be alone after i went break up dengan sesiapa. Aku akan berkawan dengan sesiapa je yang aku fikir boleh jaga hati aku sebaiknya.  One after another..You know babe..aku tak kuasa la jaga hati orang if mereka jealous or whatever. Diorang tak jaga hati aku. Afterall I got nothing at the end...Buat apa nak sakit jiwa?!!"

Camner kau boleh define orang tak jaga hati kau lagi if relationship kau bertahun lamanya?

"Simple - salah satunya bila kau dah start detect favourite song dia semua related ngan ex girlfriend dia.  Kau boleh tengok dia whisper sambil pemikiran kelaut.  I am not that tunggul! I might get his brain but not his mind, his body not his soul, his heart and never his love. Can't you get it babe? Then why should I stay..nak tengok benda-benda macam tu berterusan ke? And repeat yea..itu salah satu example"

Aku nganga mulut "WOW" 

Besar pemahaman jaga hati ni dan ianya subjektif.  Setiap orang punya sudut tersendiri dengan cara mana atau hati siapa yang patut dijaga.  Macam aku..maybe aku terlalu jaga hati mereka-mereka yang aku rasa sangat berkepentingan untuk aku.  Eventhough..I might realize that I am not that important to them tapi looking at their happy faces akan turut sama buat aku bahagia.  Malah berganda happier than them tho at the end it might not be beautiful as we could imagine or having a-well-maintained relationship..but yeah at least aku pernah bersusah payah menjaga hati diorang dan itula kepuasan paling utama dalam hidup aku. Anyhow selalu juga aku ingatkan diri aku..if aku nak orang bersusah payah jaga hati aku..Aku kena mulakan segalanya dahulu..

Korang pun biasa kot dengan perihal ni;




Yeah..kadang-kadang benda-benda ni nampak remeh..tapi impaknya sangat besar.

And aku admit..sometimes I really hope that I can gain the spirit macam kawan aku tadi cuma MUNGKIN masanya belum tiba.



Definisi jaga hati aku ialah bila kau buat sanggup buat apa sahaja untuk orang tak kira  
la sesiapa pon yang ber'entitle' paling dalam di hati kau

No comments:

Post a Comment